Kompendium Legend IX – Wojny Klonów, część 2 (22 do 19 BBY)

Witajcie w dziewiątej odsłonie naszego kompendium – chronologicznego niespoilerowego podsumowania najważniejszych wydarzeń w odległej galaktyce oraz historii wszystkich gwiezdnowojennych publikacji, które wydarzenia te opisały.

W poprzedniej części Kompendium Legend zajmowaliśmy się Wojnami Klonów, które powstały przed lub w oderwaniu od multimedialnego projektu The Clone Wars.


Uwaga! W tej części zostały zaprezentowane wydarzenia i pozycje wyłącznie odwołujące się do wspomnianego wyżej projektu The Clone Wars. Ze względu na fakt, że kilka ostatnich lat dawnego Expanded Universe tworzono w ramach tego samego kanonu, co The Clone Wars, z nadzieją dokonania późniejszego retconu, rozdzielenie poszczególnych wydarzeń i chronologii nie było łatwym zadaniem – możliwe więc, że występują tu pewne wynikające z tego nieścisłości.

Tuż po bitwie o Geonosis, siły Konfederacji zwanej także Sojuszem Separatystów przejęły kluczowe szlaki nadprzestrzenne w nadziei na odcięcie Republiki od Zewnętrznych Rubieży. Ratunkiem mogła się stać Przestrzeń Huttów, o czym doskonale wiedziały obie strony. W celu zdobycia zaufania Huttów hrabia Dooku postanowił użyć podstępu: porwać Rottę, syna Jabby, i zrzucić winę za to na Jedi. Na przeszkodzie hrabiemu stanęli jednak Anakin Skywalker i jego nowa uczennica, Ahsoka Tano. Gdy spisek wyszedł na jaw, a Rotta został uratowany, Przestrzeń Huttów stanęła otworem przed Republiką i Zakonem Jedi.

Najcięższe walki pierwszego roku wojny toczyły się na Christophsis, Ryloth i Bothawui, jednak najistotniejszą kampanią było polowanie na potężny ciężki krążownik „Malevolence”, który przez pewien czas stanowił postrach floty Republiki. W późniejszych miesiącach Republika i Jedi zmierzyli się m.in. z groźbą broni biologicznej Wirusa Błękitnego Cienia, staraniami łowcy nagród, Cada Bane’a, by poznać sekrety Zakonu Jedi, a także podjęli próbę pochwycenia kilku przywódców Separatystów, w tym Nute’a Gunraya i samego hrabiego Dooku.

W drugim roku wojny doszło do trzech wielkich bitew na planetach niezwykle cennych dla jednej ze stron: Malastare, ważnym ośrodku przemysłowym Republiki, Geonosis, które zostało odzyskane przez Konfederację i wykorzystane do produkcji droidów oraz Kamino, spełniającym identyczną rolę, ale w kontekście hodowli klonów. Nieoczekiwanym rezultatem starcia o Malastere było wybudzenie i schwytanie starożytnej Bestii Zillo, która następnie wydostała się na wolność na Coruscant, doprowadzając do licznych ofiar i zniszczeń.

W rezultacie wojny i zaangażowania Jedi w walki, w galaktyce znacząco wzrosła przestępczość, a łowcy nagród poczuli się do tego stopnia bezkarni, że nie obawiali się ani ataków na Jedi (m.in. na Mace’a Windu), ani nawet na sam Senat Galaktyczny (gdzie udało im się wziąć zakładników). Do tego dołączyło mnóstwo innych problemów, takich jak regres ekonomiczny, zwiększone podatki na zbrojenia, czy fale uchodźców. Ponad tysiąc pięćset układów stworzyło Radę Neutralnych Systemów pod przywództwem księżnej Satine Kryze z Mandalory, planety, która wkrótce na pewien czas pogrążyła się w kryzysie – głównie za sprawą Separatystów, często starających się wykorzystać lokalne animozje dla swoich korzyści, czego przykładem była też wojna domowa na Mon Cali.

Konfederacja z każdym kolejnym miesiącem walk słabła, do czego przyczynił się także konflikt wewnętrzny związany z uczniami hrabiego Dooku: Asajj Ventress i Savage Opressem. Kolejne przegrane bitwy i nieudane intrygi polityczne ograniczyły wojnę do tak zwanych oblężeń Zewnętrznych Rubieży. Po trzech latach Darth Sidious, faktyczny przywódca obu stron konfliktu, wdrożył finałowy akt swojego planu przejęcia władzy nad galaktyką. Zaczął się on od bitwy na Coruscant, a zakończył śmiercią przywódców Konfederacji, wybiciem Zakonu Jedi i przeistoczeniem Republiki w Imperium Galaktyczne – niemal pełnym zwycięstwem Sidiousa i tym samym Sithów.

Wraz z wejściem do kin Zemsty Sithów, zakończyła się główna faza wielkiego multimedialnego projektu o Wojnach Klonów. Gdy wydawało się już, że temat zupełnie przycichnie, George Lucas postanowił do niego wrócić w serialu animowanym i w ten właśnie sposób tchnąć nowe życie w swoją markę w erze postprequelowej. The Clone Wars, które zadebiutowało w 2008 roku kinowym pilotem, wprowadziło jednak mnóstwo zamieszania w chronologii odległej galaktyki. Więcej szczegółów na ten temat pojawiło się w sekcji Out Universe poprzedniego Kompendium.

Po 2008 roku niemal każda historia dotycząca Wojen Klonów odnosiła się do postaci i wydarzeń z serialu, ze szczególnym uwzględnieniem Ahsoki Tano. W przypadku okładek książek, a także całych komiksów i gier wprost wykorzystywano wizerunki postaci i ogólną stylistykę animacji, tym samym odcinając je od istniejących wcześniej tytułów (jednymi z nielicznych wyjątków są obwoluty powieściowej dylogii Gambit). The Clone Wars zostało wręcz potraktowane jako odgałęzienie Star Wars; można to zauważyć chociażby po tytułach książek, komiksów, gier, w których zawsze pojawia się logo serialu.

Wraz z serialem ruszyło kilka komiksów, przede wszystkim seria rozpoczynająca się od Niewolników Republiki, a także webkomiks, który w pierwszym sezonie ukazywał się w sieci przed każdym odcinkiem i był doń wstępem. W drugim i trzecim sezonie zrezygnowano z tej ciekawej formuły, a potem webkomiks został całkowicie anulowany. Równie interesującym, ale jeszcze szybciej zarzuconym pomysłem była seria in-universowych podcastów o nazwie HoloNet News. Od razu ukazały się także dwie gry: Jedi Alliance oraz Lightsaber Duels.

Po dość mocnym początku materiały pozaserialowe przestały się ukazywać z dużą częstotliwością, szczególnie po 2010 roku. Najważniejszy był zawsze serial. W latach 2008-2014 ukazało się 6 sezonów, w których było łącznie 129 odcinków. The Clone Wars zostało skasowane zaraz po piątym sezonie, w marcu 2013 roku, kilka miesięcy po przejęciu Lucasfilmu przez Disneya. W październiku okazało się jednak, że powstanie ostatni, szósty sezon, który wyemitowano w 2014 roku. Mimo ogłoszenia jeszcze jednego sezonu w 2018 roku, a także przeobrażenia wielu niewykorzystanych historii w różne komiksy i książki (np. Mrocznego ucznia), wszystko, co powstało w ramach projektu The Clone Wars po ostatnim odcinku szóstego sezonu należy już do nowego kanonu, nie Legend.

KSIĄŻKI, KOMIKSY i GRY Z TEGO OKRESU:

Film, który ukazał początek Wojen Klonów. Pod tym linkiem znajdziecie pełny przegląd wszystkich jego adaptacji.

Pilot serialu o tej samej nazwie, który ukazuje moment pojawienia się Ahsoki Tano w życiu Anakina Skywalkera i kulisy porwania syna Jabby.

Tetralogia młodzieżowych powieści o Nuru Kunguramie, padawanie Jedi z rasy Chissów i Oddziale Breakout, który mu towarzyszy. Z nieznanego powodu w Polsce wydano pierwsze trzy książki, ale już nie ostatnią.

W tej grze na Nintendo DS wcielamy się w parę wybranych Jedi (oprócz głównych bohaterów serialu możemy wybrać Mace Windu’a, Plo Koona i Kita Fisto), którzy muszą się zmierzyć z zagrożeniem ze strony trzech Sióstr Nocy.

Gra wydana na większość ówczesnych platform (m.in. PC, PS3, Xbox 360), w której gracze kontrolują łącznie kilkadziesiąt postaci na przestrzeni czterdziestu misji. Akcja fabuły rozgrywa się pomiędzy dwoma pierwszymi sezonami.

Pozbawiona własnej uniktowej fabuły gra na Wii, która pozwala jednak odtworzyć pojedynki na miecze świetlne z kinowego pilota oraz kilku odcinków pierwszego sezonu serialu.

Pierwsza książka to adaptacja filmu, reszta natomiast to nowe historie z udziałem Obi-Wana i Baila Organy (Dzika przestrzeń), Ahsoki (Żadnych jeńców) oraz duetu Skywalker-Kenobi (dylogia Gambit), bez Ahsoki.

Cykl składający się z trzech miniserii, z których pierwsza i zarazem najdłuższa, Niewolnicy Republiki, została zaadaptowana na potrzeby czwartego sezonu serialu do czterech odcinków.

Z trzech serii komiksów publikowanych na oficjalnej stronie Star Wars tylko pierwsza (krótkie historie wprowadzające do każdego odcinka pierwszego sezonu), zatytułowana Tales from The Clone Wars Webcomic została wydana na papierze oczywiście tylko w oryginalnej wersji językowej.

Seria jedenastu komiksów wydawanych w mniejszym formacie jako samodzielne historie liczące od 80 do 96 stron każda. Seria nie została wydana w Polsce.

Licząca cztery zeszyty miniseria o Maulu i Savage’u Opressie, którzy, uciekając przed Jedi, muszą jednocześnie rozprawić się z nagrodą za ich głowę wyznaczoną przez niejakiego Ja’Boaga. Komiksy te nie zostały wydane w Polsce.

Główne źródło całego projektu. Serial najwięcej czasu poświęca wojennym przygodom Anakina, Obi-Wana i Ahsoki, ale jest w nim także wiele odcinków związanych m.in. z klonami, łowcami nagród czy wcześniej nieznanymi bohaterami.

Film, który ukazał koniec Wojen Klonów, przemianę Anakina Skywalkera w Dartha Vadera oraz Republiki w Imperium. Pod tym linkiem znajdziecie pełny przegląd wszystkich jego adaptacji.

Spotkaj się z nami na Facebooku!