Kompendium Legend VIII – Wojny Klonów, część 1 (22 do 19 BBY)

Witajcie w ósmej odsłonie naszego kompendium – chronologicznego niespoilerowego podsumowania najważniejszych wydarzeń w odległej galaktyce oraz historii wszystkich gwiezdnowojennych publikacji, które wydarzenia te opisały.

W poprzedniej części Kompendium Legend zajmowaliśmy się ostatnią dekadą Republiki przed konfliktem, który doprowadził do jej upadku.

Uwaga! W tej części Kompendium znajdują się wyłącznie elementy chronologii, które powstały przed lub w oderwaniu od multimedialnego projektu The Clone Wars. Ponieważ projekt ten w części należy do nowego kanonu i w wielu miejscach zaprzecza faktom z pozycji, o których będzie tu mowa, wszystko, co ma związek z The Clone Wars zostanie przedstawione w kolejnej części Kompendium Legend jako alternatywna wersja chronologii Wojen Klonów.

W rezultacie pościgu za Jango Fettem, łowcą nagród zamieszanym w zamach na senator Padmé Amidalę, mistrz Jedi Obi-Wan Kenobi najpierw odkrył istnienie armii klonów na Kamino, następnie poznał plany Separatystów na Geonosis, a na końcu został pochwycony. Próba uratowania go przez Anakina, a następnie przybycie na pomoc Wielkiej Armii Republiki zainicjowały bitwę o Genosis i tym samym trwający trzy lata konflikt zwany Wojnami Klonów. Po jednej stronie stanął liczący dziesięć tysięcy członków zakon Jedi na czele wielomilionowej elitarnej armii klonów, po drugiej zaś hrabia Dooku z generałem Grievousem na czele gigantycznej, acz niezbyt efektywnej armii droidów. Konflikt ten jednak, o czym wiedzieli tylko nieliczni, został ukartowany przez Dartha Sidiousa, prawdziwego przywódcę Separatystów i zarazem kanclerza Republiki, tylko w jednym celu: by przejąć władzę w galaktyce.

Konfederacja rozpoczęła wojnę od przejęcia kilku kluczowych szlaków nadprzestrzennych, a następnie zdeterminowanej obrony swoich rozrzuconych po zewnętrznej części galaktyki terytoriów przy jednoczesnych próbach – często udanych – przeciągnięcia na swoją stronę kolejnych światów niezadowolonych z rządów Galaktycznego Senatu. Republika z kolei wyprowadziła kilka rajdów i odcięła najważniejsze terytoria i planety Separatystów w Światach Środka. Dysponująca znacznie mniejszymi zasobami i zapleczem industrialnym Konfederacja od samego początku skupiła się też na próbach wyrównania swoich szans za pomocą broni masowego rażenia i superbroni.

W pierwszym roku wojny doszło do kilku znaczących bitew, w zdecydowanej większości wygranych przez Republikę. Jedi i armie klonów stoczyli zacięte bitwy m.in. na Munnilinst, stolicy InterGalaktycznego Klanu Bankowego, Mon Calamari i Kamino, natomiast Separatystom udało się wygrać tylko parę pomniejszych starć, jak te na Raxus Prime czy Hypori, gdzie pierwszy raz oczom Jedi ukazał się generał Grievous. W międzyczasie rycerze Jedi i Republika musieli się zmierzyć ze starożytną superbronią o nazwie Mroczny Żniwiarz i dwoma projektami zabójczych broni chemiczno-biologicznych (tzw. gaz bagienny i nanowirus doktor Uthan). Do historii przeszły też wyczyny Mace’a Windu na jego rodzinnej planecie Haruun Kal i przede wszystkim Dantooine, gdzie udało mu się własnoręcznie unicestwić całą separatystyczną armię.

W drugim roku wojny inicjatywę przejęła Konfederacja. Część walk przeniosła się w okolice Światów Środka, jednak większość nadal omijała ten najistotniejszy obszar galaktyki. Do zaciętego starcia doszło na Brentaalu IV, przecięciu dwóch ważnych szlaków handlowych. Porażką dla Republiki okazały się za to bitwy na błotnistym i deszczowym Jabiim, gdzie zadebiutowały machiny kroczące AT-AT i wulkanicznym Sullust, w wyniku którego Separatyści przejęli tę bogatą planetę. Ogólnie jednak czas ten wypełnił szereg pomniejszych starć i misji, m.in. na Cartao, Metalornie, czy Antarze 4.

Kolejna faza Wojen Klonów rozpoczęła się od Operacji Lanca Durge’a. Dwie potężne separatystyczne floty uderzyły na Światy Środka i zajęły Duro, jedną z kluczowych industrialnych planet, po drodze siejąc terror i destrukcję, jakich galaktyka nie widziała od tysiąclecia. Później doszło do licznych, zaciętych bitew i wydarzeń – m.in. polowania na separatystyczną flotę okrętów typu Bulwark, spustoszenia Honoghr, kryzysu na Rendilli, starć o botę na Drognarze, misji Quinlana Vosa, czy powstania Mrocznych Jedi na Bpfassh.

Finał Wojen Klonów zdecydowanie należał do Republiki. Siły klonów i Jedi odbiły utracone wcześniej terytoria i zepchnęły Konfederację do zdecydowanej defensywy. Zapoczątkowało to fazę konfliktu zwaną oblężeniami Zewnętrznych Rubieży, w czasie których toczono ciężkie walki m.in. na Felucii, Mygeeto czy Saleucami. Ponadto, Republika uderzyła na ostatnie enklawy Separatystów, w tym kluczowe światy Neimoidian, natomiast Zakon Jedi skupił się na próbach wytropienia przywódców wroga.

Kanclerz Palpatine nakazał wysłać znaczną część sił obronnych Coruscant do oblężeń Zewnętrznych Rubieży, następnie, działając jako Darth Sidious, doprowadził do zaskakującego ataku floty Konfederacji na stolicę i własnego „porwania”. W wyniku tych starannie wypracowanych przez Mrocznego Lorda wydarzeń rycerz Jedi Anakin Skywalker przeszedł na ciemną stronę Mocy, a Wojny Klonów zakończyły się śmiercią przywódców Konfederacji, wybiciem Zakonu Jedi i przeistoczeniem Republiki w Imperium Galaktyczne – niemal pełnym zwycięstwem Sidiousa i tym samym Sithów.

Chociaż Wojny Klonów zostały wspomniane już w Nowej nadziei, to dopiero Atak klonów pokazał, jak wyglądały – a w zasadzie to, jak się rozpoczęły. Co ciekawe, zanim powstała trylogia prequeli, autorzy Expanded Universe żyli w przeświadczeniu, że konflikt miał miejsce znacznie wcześniej i przede wszystkim nie był bezpośrednią przyczyną końca Republiki i Jedi. Co więcej, twórcy tacy jak Timothy Zahn założyli, że ponieważ wojna nazywa się tak, jak się nazywa głównymi jej antagonistami były klony. Mnóstwo tego typu błędów i nieścisłości udało się jakoś zretconować, inne nie.

Po premierze Ataku klonów wszystkie siły twórców Expanded Universe rzucono w wielki, multimedialny projekt, który miał ukazać Wojny Klonów od samiutkiego początku aż do końca. W ciągu trzech lat powstało mnóstwo książek, komiksów i gier, z których większość ukazujące wojenne przygody Anakina i Obi-Wana (tylko okres między 0 a 4 rokiem ABY jest mocniej wyeksploatowany). Najbardziej znany był jednak nadzorowany przez samego George’a Lucasa mikroserial animowany emitowany od listopada 2003 do marca 2005 roku. Jego końcówka, ukazująca ostatnie wydarzenia bezpośrednio poprzedzające Zemstę Sithów, nie do końca pasowała do książki Labirynt zła, było to jednak nic w porównaniu do tego, co miało dopiero nadejść.

Po Epizodzie III temat Wojen Klonów nieco przycichł, jednak pozycje pojawiające się do 2008 roku były ze sobą wewnętrznie spójne i trzymały się z góry ustalonej chronologii, niekiedy włącznie ze skrupulatnie ustaloną datą miesięczną. Wszystko to zostało wywrócone do góry nogami przez samego George’a Lucasa wraz z pojawieniem się postaci padawanki Anakina Skywalker, Ahsoki Tano w serialu The Clone Wars. Nigdy nie rozwiązano wynikłych z tego problemów i chronologie obu wersji Wojen Klonów dalej w wielu miejscach się zaprzeczają. Warto jednak zaznaczyć, że chociaż szczegóły dotyczące losów poszczególnych postaci są ciężkie do zretconowania (w szczególności od strony fabularnej, gdzie absurdem musi być fakt, że Anakin nigdy nie wspomina o swojej uczennicy), o tyle ogólny kształt wojny jest identyczny. Wynika to oczywiście z tego, że autorzy ostatnich ważnych gwiezdnowojennych przewodników – czyli The Essential Atlas i The Essential Guide to Warfare – pisali je już w czasie, gdy kręcono serial The Clone Wars i starali się przedstawić Wojny Klonów spójnie przynajmniej pod względem astrograficznym i militarnym.

W tej odsłonie Kompendium ukazana jest tylko ta wersja Wojen Klonów, która powstawała w latach 2002-2008 i zakończyła się wraz z premierą powieści Rozkaz 66. W kolejnej części pojawią się wyłącznie wydarzenia z lat 2008-2014, aktualnie kanoniczne wyłącznie w odniesieniu do serialu, bez powiązanych z nim komiksów, gier i książek.

KSIĄŻKI, KOMIKSY i GRY Z TEGO OKRESU:

Film, który ukazał początek Wojen Klonów, w tym pierwszą bitwę o Geonosis. Pod tym linkiem znajdziecie pełny przegląd wszystkich jego adaptacji.

Większa część tego symulatora gwiezdnych myśliwców rozgrywa się przed Atakiem klonów, jednak kilka ostatnich misji zahacza o bitwę o Geonosis, a w samej grze pojawia się sporo elementów (głównie pojazdów i postaci) z Epizodu II.

Młodzieżowa powieść, która opowiada historię czterech „pokoleń” mistrzów i uczniów: Yody i Dooku, Dooku i Qui-Gona, Qui-Gona i Obi-Wana, Obi-Wana i Anakina. Czwarta historia rozgrywa się właśnie w trakcie Wojen Klonów.

Druga po Legacy of the Jedi młodzieżowa powieść, w której dostajemy kilka historii z różnych „pokoleń” Jedi. W tym wypadku mamy do czynienia z historiami związków Qui-Gona z Tahl, Obi-Wana z Siri i Anakina z Padmé, z których ten ostatni zostaje pokazany w kontekście Wojen Klonów.

Licząca 83 zeszyty seria komiksowa, skupiająca się na działaniach Zakonu Jedi w czasach prequeli i ukazująca w szczególności przygody Ki-Adi-Mundiego, A’Sharada Hetta, Quinlana Vosa i Aayli Secury, z gościnnymi występami Obi-Wana i Anakina. Link do naszej recenzji.

Dodatek do gry Clone Campaigns wprowadza dwie kampanie powiązane z Wojnami Klonów – po jednej na stronę konfliktu. Występujące w nich misje mają podłoże fabularne, ale są ograniczone przez mechanikę gry.

Chociaż gra dzieli tytuł z późniejszym projektem multimedialnym, nie ma z nim nic wspólnego. W grze wcielamy się w kilku rycerzy Jedi, którymi – głównie za sterami różnych republikańskich maszyn – staramy się zaszkodzić Konfederacji w trakcie 16 misji. Link do naszej recenzji.

W książce tej Obi-Wan i Kit Fisto mierzą się z potencjalnym zagrożeniem ze strony tak zwanych Bio Droidów, które są produkowane na planecie Ord Cestus. W międzyczasie poznajemy też historię klona ARC, A-98 „Nate’a”.

W książce tej planeta Praesitlyn, jedno z ważniejszych centrów komunikacyjnych galaktyki, pada ofiarą separatystycznej inwazji. Na pomoc mieszkańcom i lokalnym obrońcom ruszają siły Republiki na czele z Anakinem Skywalkerem i Neją Halcyonem.

W książce tej Rada Jedi traci kontakt z mistrzynią Jedi Depą Billabą na planecie Haruun Kal. Mace Windu, dla którego Depa to uczennica, a Haruun Kal – rodzinna planeta, zostaje wysłany na pomoc. Jest to jedna z ciekawszych powieści Star Wars, często porównywana do Jądra ciemności i Czasu apokalipsy.

Seria sześciu młodzieżowych książek o przygodach Boby Fetta w czasach Wojen Klonów i jego pierwszych krokach na drodze do zostania łowcą nagród. W powieściach przewija się też sporo innych znanych postaci, od Aurry Sing, po Asajj Ventress.

W tej dynamicznej grze FPS wcielamy się w RC-1138 „Bossa”, dowódcę Oddziału Delta, czteroosobowej drużyny elitarnych komandosów Republiki. W trakcie gry bierzemy udział w trzech misjach: na Geonosis, na pokładzie pochwyconego przez wroga okrętu Republiki i na Kashyyyk.

Seria pięciu książek (jedna rozgrywa się już w czasach Imperium), w których śledzimy losy innej drużyny tytułowych komandosów, Oddziału Omega, i licznych innych postaci powiązanych z tą czwórką elitarnych żołnierzy.

Liczący 25 odcinków mikroserial, w którym poszczególne odcinki trwają od 3 (pierwszy i drugi sezon) do 15 minut (trzeci sezon). Clone Wars pokazuje m.in. bitwy o Muunilinst, Dantooine, Mon Calamari i Hypori. To właśnie w Clone Wars zadebiutował generał Grievous.

Seria pięciu jednozeszytowych, niepowiązanych ze sobą komiksów ukazujących tytułowych Jedi (lub, w jednym przypadku, byłego Jedi): odpowiednio Mace’a Windu, Shaak Ti, Aaylę Securę, hrabiego Dooku oraz Yodę.

Dylogia książkowa, która skupia się na padawance Jedi Barrissie Offee i zespole medycznym (z osobami towarzyszącymi) wysłanym na nieprzyjazną, acz zaopatrzoną w drogocenną substancję leczniczą planetę Drognar.

Liczący cztery zeszyty komiks, w którym po stracie swojego mistrza z rąk tytułowego generała, padawan Jedi Flynn Kybo postanawia wyeliminować dowódcę Armii Droidów – wbrew rozkazom Rady Jedi, jeśli trzeba. Link do naszej recenzji.

Liczący pięć zeszytów komiks opowiada historię Obi-Wana, który święcie przekonany o tym, że Asajj Ventress przeżyła ostatni pojedynek z Anakinem, wyrusza jej widmowym tropem i… wpada w pułapkę zastawioną przez Dooku i Durge’a.

W książce tej na Coruscant trafia zaskakująca wiadomość: hrabia Dooku chce rozpocząć negocjacje pokojowe z Republiką. Warunek? Na spotkanie na planetę Vjun musi przybyć Yoda we własnej osobie.

W książce tej Anakin i Obi-Wan wyruszają na misję schwytania wicekróla Federacji Handlowej, Nute’a Gunraya – nieoczekiwanie jednak wpadają na trop, który może ich zaprowadzić wprost do Mrocznego Lorda Dartha Sidiousa. Link do naszej recenzji.

Film, który ukazał koniec Wojen Klonów, przemianę Anakina Skywalkera w Dartha Vadera oraz Republiki w Imperium. Pod tym linkiem znajdziecie pełny przegląd wszystkich jego adaptacji.