Kompendium Legend VII – Preludium do wojny (32 do 22 BBY)

Witajcie w siódmej odsłonie naszego kompendium – chronologicznego niespoilerowego podsumowania najważniejszych wydarzeń w odległej galaktyce oraz historii wszystkich gwiezdnowojennych publikacji (wraz z ich krótkimi opisami i linkami głównie do recenzji pozycji wydanych w Polsce), które wydarzenia te opisały.

W poprzedniej części Kompendium Legend zajmowaliśmy się tysiącleciem (względnego) pokoju odbudowanej Republiki i jej powolnym zmierzaniem do kolejnego upadku.


Po blisko tysiącleciu zakulisowych machinacji, Wielki Plan Sithów na zdobycie władzy nad galaktyką wszedł w decydującą fazę. Jednym z kroków do jego realizacji była inwazja Federacji Handlowej na pokojową planetę Naboo w proteście przeciwko opodatkowaniu szlaków handlowych przez Republikę. Zakończyła się ona połowicznym sukcesem dla Sithów: z jednej strony zginął (a przynajmniej tak się wówczas wydawało) uczeń, Darth Maul, z drugiej jednak mistrz, Darth Sidious, udając dobrodusznego senatora Palpatine’a, zdobył stanowisko Najwyższego Kanclerza Republiki.

Po bitwie o Naboo doszło do dwóch niezwykle istotnych wydarzeń. Po pierwsze z Zakonu Jedi odszedł jeden z najbardziej znamienitych Jedi, Dooku, i wkrótce został zwerbowany przez Dartha Sidiousa. Ponadto, z pomocą funduszy i za zachętą niedawno zmarłego Hego Demaska – w rzeczywistości Dartha Plagueisa, mistrza Sidiousa – mistrz Sifo-Dyas w sekrecie zamówił dla Republiki armię klonów opartą na genach łowcy nagród, Jango Fetta.

W tle zaogniającego się kryzysu Republiki znalazło się kilka pomniejszych, acz znaczących dla przyszłych pokoleń wydarzeń związanych z Yuuzhan Vongami, jak zaginięcie mistrzyni Jedi Vergere na Zonamie Sekot (i misja Obi-Wana i Anakina w celu jej odnalezienia) i wyprawa „Lotu Zewnętrznego” poza granice znanej galaktyki. Ponadto dwukrotnie rycerze Jedi – Quinlan Vos, następnie Yarael Poof – powstrzymali wrogie Republice siły przed zniszczeniem Coruscant.

W roku 24 BBY hrabia Dooku pojawił się na galaktycznej scenie, by powołać do życia Konfederację Niezależnych Systemów. Tysiące światów Republiki, zniechęconych poczynaniami rządu centralnego i jego korupcją, przyłączyły się do Separatystów (jak nazywano potocznie Konfederację), wywołując tym samym tzw. kryzys separatystyczny. W jego rezultacie Palpatine zachował urząd kanclerza, który powinien był zdać po dwóch kadencjach, a sytuacja w galaktyce zaogniła się do tego stopnia, że wojna była już w zasadzie nieunikniona.

By przeciwstawić się coraz groźniejszym dążeniom Separatystów, Senat Galaktyczny zaczął debatować nad stworzeniem niewidzianej od tysiąclecia armii. W wyniku gierek politycznych i działań Palpatine’a, ustawa ugrzęzła w Senacie na dwa lata. Gdy do głosowania w tej sprawie pozostały już tylko godziny, dokonano próby zamachu na senator Padmé Amidalę. Tym sposobem zainicjowano szereg zdarzeń, które na zawsze odmieniły oblicze galaktyki.

Bezpośrednio po premierze Mrocznego widma jedynymi źródłami na temat tego okresu były komiksy z serii Republic (wówczas nazywały się po prostu Star Wars). Kilkadziesiąt zeszytów serii, które ukazało się od czerwca 1999 do połowy 2002 roku, podążało jednak własną, niezależną ścieżką. To właśnie w Republic pojawiły się dwie szalenie popularne postaci Legend, Quinlan Vos i Aayla Secura. W międzyczasie, dokładnie w maju 2000 roku pojawiła się powieść Planeta życia, która stanowiła samodzielną przygodę Anakina i Obi-Wana i przy okazji swego rodzaju odległe preludium do dziewiętnastotomowego cyklu książkowego Nowa era Jedi.

Temat przygód Skywalkera i Kenobiego podjęła powieściowa seria młodzieżowa Jedi Quest we wrześniu 2001 roku, ale podobnie jak Uczeń Jedi w przypadku Qui-Gona i Obi-Wana, była w zasadzie szeregiem oderwanych od siebie – i galaktycznej polityki – historii. Warto jednak odnotować, że większa część z jedenastu tomów Jedi Quest została napisana już po Ataku klonów, co pozwoliło na kilka nawiązań do wydarzeń z tego filmu.

Gdy już kampania promocyjna Epizodu II rozruszała się na dobre, w pierwszych trzech miesiącach 2002 roku pojawiło się kilka pozycji bezpośrednio nawiązujących do nowych postaci filmowych – komiksy Jango Fett i Zam Wesell, gra Jedi Starfighter (plus niepowiązany z filmem komiks Starfigher: Crossbones) oraz powieść Nadchodząca burza, w której dowiadujemy się, jak wyglądała ostatnia misja Anakina i Obi-Wana tuż przed rozpoczęciem akcji Ataku klonów.

Po majowej premierze niemal cała uwaga twórców Expanded Universe przeniosła się na długo wyczekiwane historie o Wojnach Klonów. Pod koniec roku pojawiły się dwie lekko powiązane ze sobą pozycje związane z Jango Fettem – gra Bounty Hunter i komiks Jango Fett: Łowcy – po czym okres ten został niemal całkowicie porzucony, za wyjątkiem powieści Poza galaktykę z 2006 roku i krótkiego prologu do kolejnego komiksu z Mandalorianami, czyli Więzów krwi: Jango i Boby z 2010 roku. Brakujących informacji na temat dziesięciolecia między Epizodem I a II jak zwykle dostarczyły przewodniki po Star Wars plus parę opowiadań i krótkich komiksów, jak chociażby The Eyes of Revolution ze Star Wars Visionaries.

KSIĄŻKI, KOMIKSY i GRY Z TEGO OKRESU:

Film, który rozpoczął rozwój tego okresu historycznego i całej ery prequeli. Pod tym linkiem znajdziecie pełny przegląd wszystkich jego adaptacji, jak i też licznych gier opartych na wydarzeniach Mrocznego widma.

Licząca 83 zeszyty seria komiksowa, skupiająca się na działaniach Zakonu Jedi w czasach prequeli i ukazująca w szczególności przygody Ki-Adi-Mundiego, A’Sharada Hetta, Quinlana Vosa i Aayli Secury, z gościnnymi występami Obi-Wana i Anakina. Link do naszej recenzji.

Dwie kampanie dostępne w grze oscylują wokół inwazji na Naboo – w jednej można się wcielić w Federację Handlową, w drugiej w Gungan. Występujące w nich misje mają podłoże fabularne, ale są ograniczone przez mechanikę gry.

Palpatine nakazuje Dooku zgładzenie Komari Vosy, jego dawnej uczennicy, która także przeszła na ciemną stronę i znalezienie odpowiedniego dawcy genów dla armii klonów. W grze wcielamy się w Jango Fetta, który o zdobycie kontraktu Sithów musi zetrzeć się z Montrossem.

Spotkanie Jango Fetta i hrabiego Dooku służy jako historia klamrowa dla tej czterozeszytowej opowieści o losach i życiu mandaloriańskiego łowcy nagród. Link do naszej recenzji.

Obi-Wan i Anakin zostają wysłani na Zonamę Sekot, która w tym momencie historii znana jest jako miejsce powstawania najszybszych statków w galaktyce, w poszukiwaniu mistrzyni Jedi Vergere. Link do naszej recenzji.

Seria jedenastu powieści młodzieżowych o przygodach Obi-Wana i Anakina. Pierwsza książka jest technicznie rzecz ujmując edycją specjalną, tzw. wprowadzeniem, stąd oficjalnie podaje się, że seria liczy dziesięć tomów.

Jest to czterozeszytowa adaptacja komiksowa Path to Truth, pierwszej książki z serii Jedi Quest. Adaptacji miało być więcej, ale podobnie jak inne ambitne plany związane z serią skończyło się tylko na tej jednej historii. Link do naszej recenzji.

Historia projektu wielkiego statku kolonizacyjnego, który miał wyruszyć poza granice znanej galaktyki, ale koniec końców zatrzymał się w Nieznanych Regionach. To swego rodzaju prequel innej książki, Rozbitków z Nirauan. Link do naszej recenzji.

Pojedynczy zeszyt komiksowej miniserii pt. The Bounty Hunters. Jako pierwszy ukazuje typową dla Aurry Sing misję polowania na użytkownika Mocy, w tym wypadku upadłego Jedi imieniem Reess Kairn.

Najsłynniejszy łowca nagród swojej epoki zostaje wysłany z misją odzyskania tajemniczego artefaktu – okazuje się jednak, że nie jest takie proste zadanie. Link do naszej recenzji tego komiksu.

Kontynuacja powyższego komiksu, w którym Zam Wesell też odgrywa pewną rolę. W historię koniec końców wtrącają się też Jedi. Link do naszej recenzji.

Znany z gry Starfighter pirat Nym (w m.in. którego wcielał się gracz) z braku kredytów rusza na polowanie na innego pirata, Sola Sixxę. Komiks liczy trzy zeszyty i częściowo powstał jako tie-in do drugiej części gry, o której mowa poniżej.

Mistrzyni Jedi Adi Gallia wykorzystuje okazję, jaką jest spotkanie z Nymem, by przetestować prototyp najnowszego myśliwca Jedi, Delty-7 – tak zaczyna się fabuła tego symulatora, sequela związanej z Mrocznym widmem gry, który wiąże się z wydarzeniami Ataku klonów.

Rada Jedi wysyła czwórkę Jedi – Luminarę Unduli i Barissę Offee oraz Obi-Wana i Anakina – na planetę Ansion, która stanowi klucz do utrzymania stabilności pobliskich systemów gwiezdnych.

Prolog komiksu rozgrywa się przed wydarzeniami z Ataku klonów, gdy Jango Fett wykonuje zlecenie i okazuje się, że jego celem jest jego zbiegły klon z przyszłej Wielkiej Armii Republiki. Link do naszej recenzji.

Spotkaj się z nami na Facebooku!