Witajcie w piątej odsłonie naszego kompendium – chronologicznego niespoilerowego podsumowania najważniejszych wydarzeń w odległej galaktyce oraz historii wszystkich gwiezdnowojennych publikacji (wraz z ich krótkimi opisami i linkami do recenzji), które wydarzenia te stworzyły.
W poprzedniej części Kompendium Legend zajmowaliśmy się czasami, które zostały przedstawione w grze The Old Republic oraz wszystkich książkach i komiksach powiązanych z tą masywną produkcją MMO RPG.
Od zakończenia konfliktu Republiki z Imperium Sithów i pokonania Wiecznego Imperium przez tysiąc sześćset lat panował w galaktyce spokój. Dobiegł on kresu w roku 2000 BBY wraz z Czwartą Wielką Schizmą, którą zapoczątkował pierwszy od stuleci Mroczny Lord Sithów, Darth Ruin. Mało kto wiedział wówczas, że pod tym imieniem krył się Phanius, były mistrz Jedi, który dobrowolnie opuścił Zakon. Przekabacił na ciemną stronę Mocy pięćdziesiąt innych Jedi i zebrał pod swoim sztandarem resztki porozrzucanych po galaktyce sithyjskich frakcji, by utworzyć Nowe Imperium Sithów. Lekceważący stosunek Darth Ruina do swoich akolitów zaowocował tym, że wkrótce obrócili się przeciwko niemu i go zamordowali, tym niemniej nic już nie mogło powstrzymać biegu historii. Najnowsza inkarnacja imperium przejęła spory kawał północnej części galaktyki i planety tradycyjnie znajdujące się pod panowaniem Sithów, takie jak Ziost, Yavin 4 czy Korriban.
Czwarta Wielka Schizma rozpoczęła okres Draggulch, którą zdominowała seria wojen zbiorczo zwanych Nowymi Wojnami Sithów. Przez pierwsze pół tysiąca lat Nowe Imperium co jakiś czas na mniejszą skalę napadało na światy Republiki, dokonywało rajdów i sabotaży. W roku 1500 BBY Republika zebrała dość żołnierzy, by dać odpór sithyjskim atakom na kilka planet i wojna rozgorzała silniejszym blaskiem. Niestety, czas bardziej pomógł Sithom, niż Republice. Imperium Sithów uzyskało nowych sojuszników, takich jak Devaronianie i Hiitianie, i w roku 1466 BBY zadało Republice jedną z najbardziej dotkliwych klęsk w historii. W bitwie o Mizrę zginęło ponad pół miliona republikańskich żołnierzy, a setki pochwyconych rycerzy Jedi zostało przeciągniętych na ciemną stronę. Z czasem sytuacja zrobiła się tak dramatyczna, że w roku 1400 BBY Zakon Jedi przejął władzę wykonawczą w Republice – odtąd przez czterysta lat każdy kolejny Najwyższy Kanclerz był zarazem rycerzem Jedi.
Względna stabilizacja potrwała do roku 1250 BBY, gdy nowa Mroczna Lady Sithów, Belia Darzu wywołała Wojny Sictis. Nie znamy zbyt wielu szczegółów o tym dwudziestoletnim konflikcie oprócz tego, że Belia Darzu wykorzystała w nim nowy rodzaj bestii ciemnej strony zwanych technobestiami. Sama Darzu w końcu została zdradzona przez swoich dawnych sojuszników, zakon Mecrosa, co zakończyło ten etap Nowych Wojen Sithów.
W roku 1100 BBY galaktyczna cywilizacja stanęła na krawędzi zagłady. Po setkach lat wojen i niepokojów nastał Mroczny Wiek Republiki. Doszło do załamania gospodarki, handlu i HoloNetu – słaba i pozbawiona zasobów zarówno materialnych, jak i ludzkich Republika straciła kontrolę nad całym swoim terytorium poza Światami Środka i Koloniami na rzecz nie tylko Sithów, ale także potężnych megakorporacji. Dodatkowo, przez galaktykę przetoczyła się przerażająca candoriańska plaga, która na niektórych planetach doprowadziła do śmierci nawet 2/3 populacji.
Właśnie w tym momencie, gdy wydawało się, że zwycięstwo jest w zasięgu ręki, Nowe Imperium Sithów pogrążyło się w wojnie domowej. Pozbawione silnego przywódcy, rozpadło się na pomniejsze frakcje, które zaczęły walczyć zarówno ze sobą, jak i Republiką. Galaktykę ogarnął chaos, jakiego jeszcze do tej pory nie widziano. W Zakonie Jedi również nastąpił rozłam – rycerze Jedi, którzy chcieli aktywniej włączyć się w obronę obszarów porzuconych przez Republikę utworzyli Wielką Radę Jedi w opozycji do Najwyższej Rady Jedi na Coruscant. Jedi ci przejęli bezpośrednią kontrolę nad różnymi pogranicznymi regionami, koniec końców doprowadzając do powstania małych feudalnych państw z nimi, tak zwanymi lordami Jedi, na czele. Lordowie Jedi bronili swoich posiadłości przed Sithami, piratami i przestępczością, a w wielu przypadkach władzę po nich dziedziczyli ich potomkowie.
W roku 1010 BBY doszło do przełomu. Bractwo Ciemności pod wodzą lorda Skere’a Kaana, kolejnego byłego mistrza Jedi, który przeszedł na ciemną stronę, przejęło kontrolę nad terytoriami pozostałych sithyjskich frakcji. Naprzeciw ponownie zjednoczonym Sithom stanęła Armia Światła mistrza Jedi o przydomku lord Hoth. Przez kilka lat Wojny Mroku i Światła, jak nazwano finał Nowych Wojen Sithów, obie strony zadawały sobie poważne straty i starały się osiągnąć przewagę, aż w końcu w roku 1001 BBY główne siły starły się ze sobą na planecie Ruusan. Sithowie postawili wszystko na jedną kartę. Doszło do siedmiu krwawych bitew, a w wyniku pewnego podstępu pod koniec ostatniej z nich obie armie zostały doszczętnie unicestwione. Tysiąclecie wojen dobiegło końca, Sithowie jako organizacja zostali ostatecznie pokonani i ocalał tylko jeden z nich, Darth Bane’a – o czym jednak Jedi nic nie wiedzieli. Republika przeszła Reformację Ruusańską, o czym jednak będzie mowa w kolejnym Kompendium Legend.
Powyższe wydarzenia, jak mało które w Legendach, wywodzą się bezpośrednio od George’a Lucasa, chociaż w jego pomyśle dokonano pewnych retconów. Zgodnie z adaptacją książkową Mrocznego widma z 1999 roku, dwa tysiące lat przed bitwą o Yavin pewien rycerz Jedi przeszedł na ciemną stronę – wkrótce podążyło za nim pięćdziesięciu innych Jedi, którzy wraz z nim założyli zakon Sithów. Następnie Sithowie przez tysiąc lat walczyli z Jedi, podbijając w tym czasie galaktykę (stąd słowa Dartha Sidiousa z Zemsty Sithów o tym, że Sithowie ponownie będą nią rządzić, mimo że źródła z Legend temu zaprzeczają). Po tysiącleciu zmagań zostali jednak doszczętnie zniszczeni, oczywiście za wyjątkiem Dartha Bane’a.
Wszystkie te fakty zostały w 2000 roku w Ilustrowanym przewodniku po chronologii Gwiezdnych wojen połączone z resztą elementów ówczesnego kanonu, by utworzyły spójną całość – co więcej, z tą historią powiązano wątek Doliny Jedi, który pojawił się trzy lata wcześniej w grze Dark Forces II: Jedi Knight. Dolina Jedi była w niej miejscem dawnej bitwy Jedi z Mrocznymi Jedi, natomiast adaptacja książkowa Jedi Knighta precyzowała, że po jednej stronie stało Bractwo Ciemności lorda Kaana, a po drugiej Armia Światła lorda Hotha. Całość została zaś ukazana w formie fabularnej w liczącym sześć zeszytów komiksie Jedi vs. Sith z 2001 roku.
Tak jak miało to miejsce w przypadku pozostałych okresów historycznych dotyczących zamierzchłej przeszłości odległej galaktyki, tak i tu wiele do tematu wprowadziły przewodniki – najpierw druga edycja przewodnika po chronologii z 2005 roku, następie The Essential Atlas z 2009 roku, a kropkę nad „i” postawiło The Essential Guide to Warfare z 2012 roku, m.in. precyzując specyfikę lordów Jedi i samego lorda Hotha.
Zanim jednak pojawiły się dwa z ostatnich przewodników, fani mieli możliwość poznania pełnej historii Dartha Bane’a w trylogii nazwanej jego imieniem (lata 2006-2009). Pierwsza część, Droga zagłady, pokazała także ostateczną wersję wszystkich wydarzeń związanych z kampanią na Ruusan i powstaniem Doliny Jedi. Ostatnim źródłem ukazującym okres Mrocznego Wieku Republiki była wydawana w latach 2010-2012 seria komiksowa Knight Errant oraz książka pod tym samym tytułem z 2011 roku.
KSIĄŻKI I KOMIKSY Z TEGO OKRESU:
Ten składający się z trzech miniserii (łącznie 16 zeszytów, wliczając w to tzw. „zerowy”) cykl komiksowy opowiada przygodach i wyczynach Kerry Holt, tytułowej „błędnej” rycerz Jedi, która musi się mierzyć nie tylko z licznymi oszalałymi Sithami, ale też swoimi słabościami. Seria nie pojawiła się w Polsce i na tę chwilę nie ma planów jej wydania. Link do naszej recenzji.
Akcja tej książki rozgrywa się pomiędzy wydarzeniami pierwszej i drugiej miniserii Knight Errant. Powieść jest w zasadzie samodzielną pozycją, ale wspomniana wyżej seria pomaga zrozumieć postacie i sytuację, w jakiej znajduje się główna bohaterka, Kerra Holt. Link do naszej recenzji.
Pierwsza część trylogii Dartha Bane’a przybliża losy tytułowego antybohatera od jego początków w kopalniach cortosis, przez szkolenie się w tajnikach ciemnej strony, po wiekopomną bitwę o Ruusan. Link do naszej recenzji całej trylogii.
Ten liczący sześć zeszytów komiks opowiada historię trójki wrażliwych na Moc dzieci, które trafiają na Ruusan i tam stawiają czoła całemu mnóstwu przygód, jak i również zakusom ciemnej strony Mocy. Komiks ukazuje też finał zmagań Armii Światła i Bractwa Ciemności. Link do naszej recenzji.