Kompendium Legend IV – Wielkie i zimne wojny z Sithami (3950 do 2000 BBY)

Witajcie w czwartej odsłonie naszego kompendium – chronologicznego niespoilerowego podsumowania najważniejszych wydarzeń w odległej galaktyce oraz historii gwiezdnowojennych publikacji (wraz z ich krótkimi opisami i linkami do recenzji), które je opisały.

Jest to dość interesujący okres, którego główną siłą napędową jest wciąż funkcjonująca gra MMORPG The Old Republic. W galaktyce działo się jednak trochę więcej, w końcu mówimy tu o okresie niemal dwóch tysięcy lat. Posłuchajcie o Wielkiej Wojnie Galaktycznej, kolejnych losach Zaginionego Plemienia Sithów, a także o… Gunganach.

W 3950 BBY Wojna Domowa Sithów skończyła się i do Republiki powrócił pokój. Nie trwał on jednak wiecznie. Imperium Sithów pod wodzą Imperatora Vitiate – nieśmiertelnego lorda Sithów, który ocalił resztki Sithów po przegranej Wielkiej Wojnie Nadprzestrzennej – ujawniło się w 3681 roku BBY i zaatakowało Republikę. Po długich 28 latach konfliktu zwanego Wielką Wojną Galaktyczną Sithowie uderzyli znienacka na Coruscant i zmusili Republikę do podpisania traktatu pokojowego na niekorzystnych warunkach.

Okres jedenastu lat po traktacie, prawdopodobnie jeden z najbardziej znaczących w dziejach galaktyki, znany jest jako Zimna Wojna. Na pojedynczych planetach, nowych granicach owych stronnictw i w samej przestrzeni kosmicznej miało miejsce wiele pomniejszych potyczek, a obie strony konfliktu pozyskały sojuszników, których określono mianem legend.

Imperator Sihów przestał się interesować absolutnym zwycięstwem i oddał władzę Mrocznej Radzie, która składała się z 12 członków. Jedi natomiast w wyniku postanowień traktatu musieli opuścić świątynię na Coruscant i przenieść się na planetę będącą pierwotnie ich domem – Tython.

W pewnym momencie po rzekomej utracie Imperatora Imperium Sithów zostało zdradzone od wewnątrz przez jednego z Sithów, który podjął próbę stworzenia tzw. Nowego Imperium. Zdradę tę jednak szybko zduszono. Kartele Huttów pod przywództwem Toborro spróbowały skorzystać ze sposobności i stać się trzecią najpotężniejszą siłą w galaktyce przez podbicie planet Makeb, ale plan ten nie powiódł się.

Zaginiony od wieków Revan znów pojawił się w galaktyce, by ponownie stanowić zagrożenie dla jej losów. Połączone siły Imperium i Republiki pokonały go i niespodziewanie doprowadziły tym samym do przebudzenia się Imperatora Vitiate.

W roku 3637 BBY z Dzikiej Przestrzeni nieoczekiwanie przybyło tajemnicze Wieczne Imperium Zakuul i rozpoczęło kampanię wojenną przeciwko Światom Środka. Dzięki swej potędze szybko wygrało wojnę i rok później zmusiło Republikę wraz z Imperium Sithów do podpisania zawieszenia broni.

W roku 3632 BBY osoba znana jako Cudzoziemiec (w org. Outlander) została uwolniona z karbonitowego więzienia i stworzyła Sojusz przeciwko Wiecznemu Imperium, który je pokonał. W rezultacie Sojusz stał się najpotężniejszą siłą w galaktyce i przez następne lata walczył o jej utrzymanie. Dalsze losy odległej galaktyki po tym okresie nie są dokładnie znane.

Wielu z was zapewne zdziwi fakt, że ten okres historyczny zapoczątkowany został przez grę Galactic Battlegrounds w 2001 roku, ale ówcześnie mało kto o tym wiedział. Stało się to za sprawą pierwszej kampanii Gungan, rozgrywającej się w roku 3000 BBY (informację tę potwierdził The Essential Atlas w 2009 roku). Były to zaledwie trzy misje i nic nie wskazywało na aż tak odległe czasy, niemniej dziś już prawie nikt o tym nie pamięta.

Od marca 2009 roku w sieci zaczęły ukazywać się krótkie filmiki ukazujące fabułę in-universe i kreślące tło pod nadchodzącą grę – The Old Republic. Mistrz Jedi Gnost-Dural opowiadał w nich o najważniejszych wydarzeniach z przeszłości. Pojawiły się tam zarówno wydarzenia wspomniane w poprzednich częściach Kompendium Legend, jak i te dziejące się w omawianym teraz okresie. W 2011 roku pojawił się dostępny tylko w kolekcjonerskiej edycji The Old Republic przewodnik The Journal of Master Gnost-Dural – dziennik owego mistrza (z niepoprawnymi datami) oraz plany świątyni Jedi.

W tym samym roku zaczęły ukazywać się też trailery do samej gry i to w jakości kinowej. Oczywiście filmiki były dawkowane w liczbie jednego na rok, ale za każdym razem było na co czekać. Przykładowo choreografia walk dla wielu fanów okazała się nawet lepsza od pełnometrażowych protoplastów! Jeden z nich, Oszukani, został później opisany w książce pod tym samym tytułem.

Również w 2009 roku zaczęły się ukazywać komiksy online związane z nadchodzącą grą. Co tydzień udostępniano czytelnikom po kilka stron, które w końcu spoiły się w mini-serię. Łącznie powstały trzy – Threat of Peace (2009), Blood of the Empire (2010) oraz The Lost Suns (2011). Ostatnia z wymienionych mini-serii została wydana standardowo na papierze i doczekała się polskiego przekładu w magazynie Star Wars Komiks Extra 4/2011.

Oczywistym jest, że promocję gry musiały wspomagać także książki. Tych podpiętych bezpośrednio pod grę wydano cztery, z czego trzy z nich swoją premierę miały przed uruchomieniem The Old Republic. Jedną z nich był wspomniany w poprzedniej części kompendium Revan (jedynie epilog dzieje się w czasie akcji omawianej tu ery), w 2010 roku wyszedł Fatalny sojusz, w 2011 roku Oszukani, a po premierze gry jeszcze Zagłada (dziejąca się zresztą po podstawowej części gry). Nie wolno nam jednak zapomnieć o Czerwonych żniwach, które także dostaliśmy w 2010 roku. Książka idealnie wpisywała się tym samym w marketingowe ramy czasowe.

Do tego musimy także doliczyć trzy ostatnie opowiadania ze zbioru Zaginione plemię SithówPanteon, Tajemnice oraz Pandemonium. Dodatkowo w 2012 roku ukazała się komiksowa mini-seria uzupełniająca tę opowieść – Lost Tribe of the Sith: Spiral.

Największym wydarzeniem stała się jednak sama premiera gry MMORPG The Old Republic w 2011 roku. Była to prawdopodobnie najdroższa gra komputerowa w dziejach, z najdłuższymi dialogami stworzonymi w jakiekolwiek grze (zdobyła tym rekord Guinessa). Gra doczekała się wielu darmowych aktualizacji, wprowadzających nowe wątki do fabuły i łączących się z innymi mediami oraz 4 płatne dodatki fabularne: Rise of the Hutt Cartel, Shadow of Revan, Knights of the Fallen Empire oraz Knights of the Eternal Throne.

Gra wciąż się rozwija i tym samym jest to jedyne dzieło z Legend, które nadal rozszerza stary kanon. Dostajemy więc nowe wątki fabularne oraz krótkie opowiadania (dostępne na oficjalnej stronie), dlatego też w przyszłości niniejsza część Kompendium Legend będzie aktualizowana.

KSIĄŻKI, KOMIKSY I GRY Z TEGO OKRESU

Threat of Peace opowiada o pokłosiu Traktatu na Coruscant – Sithowie walczą między sobą o władzę, a wśród Jedi występuje pewna niezgoda. 25 lat wcześniej (Blood of the Empire) utarczki między Sihami także się zdarzały, tym razem jest to powiązane z jednym z tajnych planów samego Imperatora. W roku 3643 BBY (Zaginione Słońca) mistrz Zho, jego były uczeń i agent Republiki oraz odratowana kryminalistka muszą się zmierzyć z nowym technologicznym wynalazkiem Imperium, który przekształca słońca w energię. Link do naszej recenzji Zaginionych słońc.

Książka, która w dużej mierze rozszerza trailer do gry o tym samym tytule. Poznajemy perypetie Malagusa, jego kochanki oraz Jedi starającej się na nich zemścić. Powieść powstała w ramach wprowadzania fanów w świat gry The Old Republic. Link do naszej recenzji.

Książka jest kolejnym horrorem w uniwersum Gwiezdnych wojen i prequelem do poprzedniego – Szturmowców śmierci. Poznajemy w niej pochodzenie tajemniczego wirusa, który zapewnia istotom (nie)życie wieczne. Główne role odgrywają Darth Scabrous, poszukujący składnika do formuły, która ziści jego marzenia o nieśmiertelności oraz Jedi o specyficznym darze związanym z roślinami. Link do naszej recenzji.

Republika i Imperium są zainteresowane pewną planetą, która z czasem okazuje się jeszcze bardziej cenna. Wspólne zagrożenie doprowadza do bardzo niecodziennego sojuszu wrogów i osób niezwiązanych z żadną z frakcji. Link do naszej recenzji.

Akcja rozgrywa się po głównych historiach wszystkich klas z podstawowej wersji gry The Old Republic. Niejaka Darth Karrid dowodzi niezwykle potężnym statkiem „Zwycięska Włócznia” i musi zostać powstrzymana przez Therona Shana i jego kompanów. Link do naszej recenzji.

Kierowani własnymi pobudkami opowiadamy się po jednej ze stron podczas Zimnej Wojny Galaktycznej. Poza pięciem się po szczeblach kariery, odpieramy różnorakie zagrożenia dla galaktyki, w tym w szczególności Imperatora Valkoriana, razem z jego Wiecznym Imperium. Tworzymy organizację znaną jako Sojusz i wpływamy na los znanej galaktyki. Link do naszej popremierowej recenzji.

Akcja rozgrywa się 2000 lat po tym, jak statek „Omen” rozbił się na powierzchni planet. Przez ten czas zapomniano większość wiedzy o początkach plemienia, a teraz zostaje ona ponownie odkryta. Nadszedł też czas na dalszą ekspansję Sithów. Link do naszej recenzji.

Pojedyncza miniseria dziejąca się rok po ostatniej opowieści z antologii o tym samym tytule. Parlan Spinner i jego kompanka Takara Hilts mierzą się z zagrożeniem dla całego Plemienia, a jest nim pewien Mroczny Jedi.